"Ketahuilah bahawa setiap
kamu pemimpin dan setiap kamu bertanggungjawab terhadap kepimpinanmu dan orang
yang kamu pimpin. Seorang ketua adalah pemimpin ke atas manusia dan dia
bertanggungjawab terhadap orang yang dipimpinnya. Seorang lelaki adalah
pemimpin terhadap ahli keluarganya dan dia bertanggungjawab terhadap mereka.
Seorang perempuan adalah pemimpin ke atas rumah suaminya dan anak-anaknya, dan
dia bertanggungjawab terhadap mereka. Seorang hamba adalah pemimpin ke atas
harta tuannya dan dia bertanggungjawab terhadapnya. Ketahuilah bahawa setiap
kamu adalah pemimpin dan setiap kamu bertanggungjawab terhadap kepimpinanmu dan
orang yang kamu pimpin."
(riwayat Muttafaqun 'Alaih)
Apabila satu pasangan suami isteri itu bercerai, ianya akan merubah struktur sesuatu keluarga itu dan akan memberikan kesan yang jelas terhadap institusi keluarga tersebut khususnya anak-anak mereka.
Dalam banyak situasi, anak itu akan menjadi mangsa kepada perceraian
yang berlaku antara ibu dan bapanya. Tanpa menyedari tentang tanggungjawab
dan peranan sebenarnya yang perlu dimainkan oleh ibubapa ini terhadap anak
setelah berlakunya perceraian, seringkali si ibu atau si bapa mengambil
pendekatan yang salah dalam mendidik dan menjaga anak malang
itu. Kadangkala anak itu dijadikan umpama piala yang menjadi rebutan
kedua belah pihak. Dan ada kalanya anak ini dijadikan objek untuk
menyakiti dan menyeksa bekas pasangan. Tidak kurang juga anak yang
dihasut untuk membenci ibunya oleh bapanya ataupun sebaliknya.
Apabila berlakunya perceraian, maka akan timbul beberapa isu melibatkan
anak-anak pasangan tersebut.
Isu yang pertama adalah berkaitan dengan hak penjagaan ataupun hadanah.
Peruntukkan undang-undang berkaitan hak penjagaan kanak-kanak setelah
berlakunya perceraian telah dijelaskan di dalam Bahagian VII Enakmen
Undang-undang Keluarga Islam Pahang 2005 dari Seksyen 82 sehingga Seksyen 88.
Seksyen 82 Enakmen
Undang-undang Keluarga Islam Pahang 2005 menjelaskan bahawa:
(1)
Tertakluk kepada seksyen 83, ibu adalah yang paling berhak dari segala orang
bagi menjaga anak kecilnya dalam masa ibu itu masih dalam perkahwinan dan juga
selepas perkahwinannya dibubarkan.
(2) Jika Mahkamah berpendapat bahawa ibu adalah hilang kelayakan di bawah Hukum Syarak dari mempunyai hak terhadap hadhanah atau penjagaan anaknya, maka hak itu, tertakluk kepada subseksyen (3), hendaklah berpindah kepada salah seorang yang berikut mengikut susunan keutamaan yang berikut, iaitu—
(2) Jika Mahkamah berpendapat bahawa ibu adalah hilang kelayakan di bawah Hukum Syarak dari mempunyai hak terhadap hadhanah atau penjagaan anaknya, maka hak itu, tertakluk kepada subseksyen (3), hendaklah berpindah kepada salah seorang yang berikut mengikut susunan keutamaan yang berikut, iaitu—
(a) nenek sebelah ibu
hingga ke atas;
(b) bapa;
(c) nenek sebelah bapa hingga ke atas;
(d) kakak atau adik perempuan seibu sebapa;
(e) kakak atau adik perempuan seibu;
(f) kakak atau adik perempuan sebapa;
(g) anak perempuan dari kakak atau adik perempuan seibu
sebapa;
(h) anak perempuan dari kakak atau adik perempuan seibu;
(i) anak perempuan dari kakak atau adik perempuan
sebapa;
(j) emak saudara sebelah ibu;
(k) emak saudara sebelah bapa;
(l) waris lelaki yang boleh menjadi warisnya sebagai
‘asabah atau residuari:
Dengan syarat penjagaan orang demikian tidak menjejaskan kebajikan kanak-kanak itu.
(3) Tiada seseorang lelaki berhak terhadap penjagaan seseorang kanak-kanak perempuan melainkan lelaki itu adalah seorang muhrim, iaitu, dia mempunyai pertalian dengan kanak-kanak perempuan itu dalam mana dia dilarang berkahwin dengannya.
(4) Tertakluk kepada seksyen 83 dan 85, jika ada beberapa orang dari keturunan atau peringkat yang sama, kesemuanya sama berkelayakan dan bersetuju menjaga kanak-kanak itu, penjagaan hendaklah diamanahkan kepada orang yang mempunyai sifat-sifat paling mulia yang menunjukkan perasaan paling kasih sayang kepada kanak-kanak itu, dan jika kesemuanya sama mempunyai sifat-sifat kemuliaan, maka yang tertua antara mereka adalah berhak mendapat keutamaan.
Menurut peruntukkan di atas, bapa hanya akan mendapat hak jagaan sekiranya nenek sebelah ibu tidak menuntut hadanah anak tersebut.
Dan si nenek pula perlu membuat permohonan bagi mendapatkan hak
penjagaan anak tersebut atau menjadi pihak kedua selepas ibu sebagai penjaga
alternatif bagi membolehkan beliau dilantik sebagai hadinah.
Di dalam Seksyen 85, Enakmen
Undang-undang Keluarga Islam Pahang 2005 ada dinyatakan bahawa:
(1)
Hak hadinah bagi menjaga seseorang kanak-kanak adalah tamat setelah
kanak-kanak itu mencapai umur tujuh tahun, jika kanak-kanak itu lelaki, dan
umur sembilan tahun, jika kanak-kanak itu perempuan, tetapi Mahkamah boleh,
atas permohonan hadinah, membenarkan dia menjaga kanak-kanak itu sehingga
kanak-kanak itu mencapai umur sembilan tahun, jika kanak-kanak itu lelaki, dan
umur sebelas tahun, jika kanak-kanak itu perempuan.
(2)
Setelah tamatnya hak hadinah, penjagaan adalah turun kepada bapa,
dan jika kanak-kanak itu telah mencapai umur kecerdikan (mumaiyiz), maka
kanak-kanak itu adalah berhak memilih untuk tinggal dengan sama ada ibu atau
bapanya, melainkan jika Mahkamah memerintahkan selainnya.
Melihat
kepada peruntukkan di bawah Subseksyen (2) itu, hak bapa untuk
mendapatkan hadanah anaknya hanya berlaku setelah tamatnya tempoh hadanah si
ibu, tetapi sebelum anak itu mencapai umur mumayyiz.
Tiada di
dalam mana-mana peruntukkan samaada di bawah Enakmen Undang-undang Keluarga
Islam, ataupun Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah mahupun Enakmen Keterangan
Mahkamah Syariah yang memberikan tafsiran tentang maksud 'mumayyiz'.
Fuqaha menjelaskan bahawa umur mumayyiz adalah sekitar usia tujuh tahun apabila
beliau mempunyai kecerdikan untuk menilai baik buruk sesuatu perkara.
Maka
bagaimana hadanah anak tersebut boleh turun kepada bapanya setelah tamat tempoh
hadanah sedangkan pada ketika tamatnya itu anak tersebut telah boleh membuat
pilihan untuk tinggal samaada bersama ibunya ataupun bapanya.
Bagi
menjawab persoalan ini, maka Seksyen 85 itu perlu dibaca dengan peruntukkan di
bawah Seksyen 84, Enakmen yang sama. Di dalam Seksyen 84,
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Pahang 2005 ada dijelaskan bahawa:
Hak seseorang perempuan terhadap
hadhanah adalah hilang—
(a) jika
perempuan itu berkahwin dengan seseorang yang tidak mempunyai pertalian dengan
kanak-kanak itu yang orang itu dilarang berkahwin dengan kanak-kanak itu, jika
penjagaannya dalam hal sedemikian akan menjejaskan kebajikan kanak-kanak itu
tetapi haknya untuk penjagaan akan kembali semula jika perkahwinan itu
dibubarkan;
(b)
jika perempuan itu berkelakuan buruk secara keterlaluan dan terbuka;
(c)
jika perempuan itu menukar pemastautinannya dengan tujuan untuk mencegah bapa
kanak-kanak itu dari menjalankan pengawasan yang perlu ke atas kanak-kanak itu,
kecuali bahawa seseorang isteri yang bercerai boleh mengambil anaknya sendiri
ke tempat lahir isteri itu;
(d) jika
perempuan itu murtad;
(e)
jika perempuan itu mencuaikan atau menganiaya kanak-kanak
itu.
Tapi bagaimanakah kiranya perkara yang dinyatakan di dalam Seksyen 84
itu tidak berlaku. Maka jawabnya bapa tersebut tidak akan mendapat hak hadinah
terhadap anak tersebut melainkan anak itu memilih untuk tinggal bersamanya
setelah mencapai usia mumayyiz.
Sekiranya undang-undang berhasrat untuk memberikan si bapa peluang untuk
mendapatkan hadanah anak tersebut setelah mencapai usia mumayyiz tanpa
mengambil perkiraan peruntukkan di bawah Seksyen 84, maka peruntukkan di bawah
Seksyen 85 itu mungkin perlu dipinda bagi memasukkan klausa bahawa hak untuk
membuat pilihan itu dilanjutkan sehingga anak itu mencapai umur baligh ataupun
berusia lima belas tahun.
Ianya sesuai dengan kaedah pendidikan Islam mengikut sunnah iaitu pada
usia anak itu berumur 7-14
tahun maka mereka perlu ditanamkan dengan DISIPLIN dengan diajar dan disuruh
untuk mengerjakan solat. Bahkan ketika umurnya sudah sepuluh tahun, seorang
ayah bisa memukul anaknya jika enggan mengerjakan solat.
Tanggungjawab ini tidak bisa dijalankan oleh seorang ibu, apatah lagi
oleh seorang ibu tunggal. Kerana itulah sekiranya pada umur tersebut anak
itu diletakkan di bawah penjagaan dan kawalan bapanya, maka moga-moga si bapa
dapat memimpin anak itu menjadi seorang yang berdisiplin dan mematuhi kehendak
agamanya.
Namunpun begitu, hadanah yang diberikan kepada bapa samaada melalui
peruntukkan yang sedia ada ataupun dengan wujudnya pindaan tersebut, tidak akan
memberikan kesan sekiranya si bapa tidak dapat menjalankan tanggungjawanya
itu. Apatah lagi, sekiranya si bapa terus meletakkan tanggungjawab
untuk mendidik dan membesarkan anak itu kepada orang tuanya.
Isu yang kedua pula adalah berkaitan nafkah anak. Peruntukkan
undang-undang berkaitan nafkah kanak-kanak telah dijelaskan di dalam Bahagian
VI Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Pahang 2005 dari Seksyen 73 sehingga
Seksyen 81.
Di dalam
Seksyen 73, Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Pahang 2005 ada dinyatakan
bahawa:
(1) Kecuali jika sesuatu perjanjian atau sesuatu perintah Mahkamah memperuntukkan selainnya, maka adalah menjadi kewajipan seseorang lelaki menanggung nafkah anaknya, sama ada anak itu berada dalam jagaannya atau dalam jagaan seseorang lain, sama ada dengan mengadakan bagi mereka tempat tinggal, pakaian, makanan, perubatan dan pelajaran sebagaimana yang munasabah memandang kepada kemampuan dan taraf kehidupannya atau dengan membayar kosnya.
Selanjutnya Seksyen 74 Enakmen yang sama menegaskan:
(1)
Mahkamah boleh pada bila-bila masa memerintahkan seorang
lelaki membayar nafkah untuk faedah mana-mana anaknya—
(a) jika
dia telah enggan atau cuai mengadakan peruntukan dengan munasabah bagi anaknya itu;
(b) jika
dia telah meninggalkan langsung isterinya dan anaknya itu adalah
dalam jagaan isterinya;
(c)
dalam masa menanti keputusan sesuatu prosiding hal-ehwal suami isteri;
(d) apabila
membuat atau selepas daripada membuat suatu perintah meletakkan anak itu
dalam jagaan seseorang lain; atau
(e) apabila
memberi kebenaran kepada lelaki itu untuk berpoligami di bawah
seksyen 23.
Dan
mengikut Seksyen 71 Enakmen yang sama:
(1) Jika Mahkamah berpuas hati
bahawa terdapat alasan-alasan untuk membayar nafkah, Mahkamah boleh membuat
suatu perintah terhadap suami bagi membayar nafkah sementara yang akan berkuat
kuasa dengan serta merta dan terus berkuat kuasa sehingga perintah Mahkamah
dibuat atas permohonan untuk nafkah.
Ketiga-tiga peruntukkan tersebut jelas menunjukkan bahawa si bapa
bertanggungjawab untuk membayar nafkah anaknya samaada anak tersebut tinggal
bersamanya ataupun sebaliknya. Dan Mahkamah boleh mengeluarkan perintah
pembayaran nafkah anak tersebut sekiranya si bapa gagal menjalankan
tanggungjawabnya itu.
Walaupun terdapat peruntukkan berkaitan nafkah tertunggak di bawah
Seksyen 78, Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Pahang, 2005, namun ianya
hanya menjelaskan bahawa Mahkamah boleh mengeluarkan Perintah Nafkah Sementara.
Sekiranya si bapa gagal mematuhi Perintah tersebut maka akan terjadinya
tunggakan nafkah.
Namun begitu terdapat permasalahan apabila si ibu tidak menuntut nafkah
anak sehinggalah selepas beberapa tahun. Tanpa wujudnya Perintah
Sementara bererti tidak akan ada tunggakan nafkah anak tersebut walaupun pada
hakikatnya si bapa mungkin tidak pernah membayar nafkah anaknya sejak dari anak
itu lahir sehinggalah anak itu berusia belasan tahun.
Mungkin pindaan perlu dibuat terhadap Seksyen 78 tersebut bagi
memasukkan hak si ibu untuk menuntut tunggakan nafkah anak dari mula si bapa
gagal menjalankan tanggungjawabnya itu tanpa perlu wujudnya Perintah
Sementara terlebih dahulu. Ini kerana, mengikut Islam tanggungjawab si
bapa untuk menafkahi anaknya wujud sejak anak tersebut lahir lagi dan bukannya
setelah adanya Perintah Mahkamah untuk beliau berbuat demikian.
Namun si ibu perlu mengemukakan bukti atau memberikan keterangan berkaitan jumlah perbelanjaan yang dikeluarkan sepanjang tempoh membesarkan anak tersebut. Dan Mahkamah seharusnya mengambil perkiraan bahawa jumlah perbelanjaan itu akan berubah setiap kali anak tersebut meningkat dewasa. Walaupun mungkin bukti kukuh dari segi resit pembelian setiap barangan keperluan anak tersebut tidak dapat dikemukakan secara sepenuhnya, namun Mahkamah perlu mengiktiraf tentang perbelanjaan yang perlu dikeluarkan untuk keperluan daruriyyah, hajiyyah dan tahsiniyyah anak itu.
Peruntukkan yang jelas perlu dimasukkan ke dalam Enakmen Undang-undang Keluarga Islam bagi menjamin hak seorang kanak-kanak itu terbela dan si bapa tidak melepaskan tanggungjawabnya begitu sahaja apabila berlakunya perceraian.
No comments:
Post a Comment